Правові засади застосування реєстратора розрахункових операцій та/або програмного реєстратора розрахункових операцій (далі – РРО/ППРО) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг визначені Податковим кодексом України та Законом України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР "Про застосування РРО у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" (далі - Закон № 265). Дія цього закону поширюється на усіх суб'єктів господарювання, їх господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) суб'єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі.
Статтею 3 Закону № 265 визначено, що суб'єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу, зобов'язані: проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи реєстратори розрахункових операцій або через зареєстровані фіскальним сервером контролюючого органу програмні реєстратори розрахункових операцій зі створенням у паперовій та/або електронній формі відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій, або у випадках, передбачених цим Законом, із застосуванням зареєстрованих у встановленому порядку розрахункових книжок.
Розглянемо як працює та реєструється програмний РРО. Програмний реєстратор розрахункових операцій (далі – ПРРО) – програмний, програмно-апаратний або програмно-технічний комплекс у вигляді технологічного та/або програмного рішення, що використовується на будь-якому пристрої та в якому фіскальні функції реалізовані через фіскальний сервер контролюючого органу і який призначений для реєстрації розрахункових операцій при продажу товарів (наданні послуг), операцій з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі та/або реєстрації кількості проданих товарів (наданих послуг), операцій з приймання готівки для подальшого переказу.
На виконання законодавчих вимог ДПС розроблено та запропоновано для використання суб'єктам господарювання безкоштовне програмне рішення ПРРО Каса та Фіскальний додаток пРРОсто. Інформація щодо такого програмного рішення оприлюднюється в Електронному кабінеті. Слід зауважити, що діючим законодавством не встановлено обмежень щодо суб’єктів господарювання, які можуть бути виробниками ПРРО. А створений у відкритій частині Електронного кабінету сервіс щодо пошуку розрахункових документів дозволяє покупцям здійснювати пошук та перегляд розрахункових документів, виданих як РРО, так і ПРРО.
Програмний РРО можна встановити на смартфон, планшет, комп’ютер чи інший пристрій, який підтримує операційну систему Windows, Android та має підключення до мережі Інтернет.
Порядок реєстрації, ведення реєстру та застосування ПРРО регламентовано наказом Міністерства фінансів України від 14 червня 2016 року № 547.
На відміну від класичних РРО, який виконує фіскальну функцію, ПРРО є засобом через який забезпечується виконання фіскальної функції, яка безпосередньо виконується фіскальним сервером контролюючого органу.
Реєстрація в контролюючому органі будь-якого ПРРО – безкоштовного програмного рішення ДПС чи комерційного ПРРО, проводиться автоматично через Єдине вікно подання електронної звітності із застосуванням будь-якого програмного забезпечення, наявного у суб’єкта господарювання –Електронний кабінет, iFin, Sonata, M.E.Doc тощо.
Реєстрація відбувається на підставі заяви за формою № 1-ПРРО, яка подається виключно в електронній формі.
Реєстрація ПРРО здійснюється фіскальним сервером ДПС після автоматичної обробки заяви, шляхом внесення даних до Реєстру ПРРО.
Під час реєстрації ПРРО кожному ПРРО фіскальним сервером ДПС автоматично формується та присвоюється фіскальний номер, який не змінюється у разі перереєстрації ПРРО і зберігається до моменту скасування реєстрації ПРРО. Датою реєстрації ПРРО є дата формування фіскальним сервером ДПС фіскального номера ПРРО.
Основний режим роботи, встановлений для ПРРО – це режим онлайн обміну з фіскальним сервером. При цьому, у разі відсутності зв’язку з фіскальним сервером, ПРРО може працювати в режимі офлайн. Для цього йому під час реєстрації надається діапазон фіскальних номерів, що присвоюються фіскальним чекам засобами ПРРО.
Обмін даними між ПРРО та фіскальним сервером здійснюється виключно в електронній формі із застосуванням електронних підписів або печаток. Для застосування електронних підписів або печаток для підписання всіх документів, що формуються ПРРО, суб’єкту господарювання необхідно подати повідомлення про ідентифікатори ключів касирів чи печатки суб’єкта господарювання. При роботі в ПРРО можливо використовувати ключі будь-якого надавача електронних довірчих послуг.
Звертаємо увагу, що ПРРО може застосовуватись лише в тій господарській одиниці, дані про яку внесені до реєстру ПРРО. Використання ПРРО при оптовій та/або роздрібній торгівлі пальним забороняється.
Отже, застосування ПРРО має переваги порівняно з класичними РРО, зокрема:
суб’єкт господарювання за власним вибором та виходячи з власних потреб та фінансових можливостей обирає що йому більше підходить - РРО чи ПРРО;
застосування ПРРО передбачає передачу даних до фіскального сервера без послуг еквайєра, експлуатація ПРРО не потребує сервісного обслуговування центрами сервісного обслуговування;
застосування будь-якого ПРРО не вимагає його сертифікації чи проходження експертиз. Єдина умов – перебування ПРРО в реєстрі ПРРО;
ПРРО може бути встановленим на смартфон, планшет, комп’ютер чи на будь-який інший пристрій, що підтримує операційну систему Windows, Android та має підключення до мережі Інтернет;
реєстрація ПРРО в контролюючому органі здійснюється в режимі онлайн без додаткових документів та лише в електронній формі;
обмін документами між ПРРО та фіскальним сервером здійснюється виключно в електронній формі, що виключає будь-які контакти суб’єкта господарювання з посадовими особами ДПС;
наявність безкоштовного програмного рішення ДПС робить застосування РРО/ПРРО фінансово доступним;
не потребує реєстрації та ведення КОРО.