З метою запобігання корупційним та пов’язаним з корупцією правопорушенням чинним антикорупційним законодавством, зокрема Законом України «Про запобігання корупції» (далі – Закон), встановлені певні спеціальні обмеження для осіб, уповноважених на виконання функцій держави та місцевого самоврядування.
До спеціальних обмежень Законом віднесено:
- обмеження щодо використання службових повноважень чи свого становища (стаття 22 Закону) - заборона використовувати свої службові повноваження або своє становище та пов’язані з цим можливості з метою одержання неправомірної вигоди для себе чи інших осіб, у тому числі використовувати будь-яке державне чи комунальне майно або кошти в приватних інтересах;
- обмеження щодо одержання подарунків (стаття 23 Закону) – певні обмеження на отримання подарунків від юридичних та фізичних осіб, в тому числі від близьких осіб (родичів);
- обмеження щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності (стаття 25 Закону) – заборона займатися іншою оплачуваною (крім викладацької, наукової і творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики із спорту) або підприємницькою діяльністю, або входити до складу правління, інших виконавчих чи контрольних органів, наглядової ради підприємства або організації, що має на меті одержання прибутку (за певним винятком);
- обмеження після припинення діяльності, пов’язаної з виконанням функцій держави, місцевого самоврядування (стаття 26 Закону);
- обмеження спільної роботи близьких осіб (стаття 27 Закону) – заборона мати у прямому підпорядкуванні близьких їм осіб або бути прямо підпорядкованими у зв’язку з виконанням повноважень близьким їм особам.
З 24 лютого 2022 року у зв’язку з безпідставною військовою агресією росії в Україні введено воєнний стан.
Війна росії проти України триває.
Через цю безпідставну агресію чимало українців змушені покинути свої домівки, шукати прихистку за кордоном. Значна кількість державних службовців з зв’язку з цим не можуть виконувати свої повноваження за місцем розташування державних органів.
Через це виникає багато питань, пов’язаних з обмеженням особам, уповноваженим на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності, а саме:
- отримання соціальних допомог речами та у грошових виплатах (у т.ч. при виїзді за кордон);
- зайняття іншою оплачуваною роботою через відсутність можливості здійснювати свої прямі обов’язки.
Проходження особами, уповноваженими на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, військової служби та служби у складі Сил територіальної оборони Збройних Сил України та добровольчих формувань територіальних громад за контрактом не є порушенням обмеження, передбаченого у п. 1 ч. 1 ст. 25 Закону України «Про запобігання корупції» (щодо сумісництва та суміщення) (роз’яснення НАЗК від 14.03.2022 № 6).
Чинне антикорупційне законодавство України не забороняє посадовцям отримувати соціальні виплати, проте має обмеження щодо сумісництва та суміщення (про це йдеться в повідомленні НАЗК від 24 березня 2022 року)
Знаходження особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, у відпустці без збереження заробітної плати або в простої не є припиненням державної служби. Тому на таких осіб розповсюджується обмеження щодо сумісництва та суміщення – заборона займатись іншою оплачуваною діяльністю.
24 березня 2022 року набув чинності Закон України № 2136-ІХ «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», статтею 13 якого передбачено призупинення дії трудового договору. Таке призупинення не тягне за собою припинення трудових відносин (не є звільненням).
Нажаль, НАЗК з цього приводу до теперішнього часу не надано жодних роз’яснень.
Але, враховуючи положення цього Закону № 2136 про те, що дія трудового договору може бути призупинена у зв’язку з військовою агресією проти України, що виключає можливість надання та виконання роботи, а також те, що його дія обмежена дією воєнного стану, то таке призупинення можна вважати тимчасовим припиненням виконання особою функцій держави або місцевого самоврядування.
Тому, в разі призупинення трудових взаємовідносин державного службовця, він на час такого призупинення може займатись іншою оплачуваною діяльністю (з урахуванням, встановлених статтею 26 Закону, обмежень після припинення діяльності), що не буде порушенням заборони щодо сумісництва та суміщення.
Відповідальність за порушення обмежень щодо запобігання корупції
За порушення обмежень щодо запобігання корупції, встановлених Законом особа може бути притягнута до кримінальної, адміністративної та дисциплінарної відповідальності.
Кримінальна відповідальність передбачена:
- за зловживання службовим становищем (ст. 364 Кримінального кодексу)
- за прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою (ст. 368 Кримінального кодексу)
Адміністративна відповідальність передбачена:
- за порушення обмежень щодо сумісництва та суміщення (ст. 1724 КУпАП);
- за порушення обмежень щодо подарунків (ст. 1725 КУпАП);
- порушення окремих вимог щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів (ст. 1727 КУпАП).
Дисциплінарна відповідальність передбачена:
- за неповідомлення особою безпосереднього керівника про наявність у неї потенційного конфлікту інтересів;
- за невжиття керівником заходів щодо врегулювання конфлікту інтересів у підлеглого.
Окрім того, Кримінальним кодексом України передбачена відповідальність за колабораційну діяльність (стаття 111-1), яка введена з 15 березня 2022 року Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо встановлення кримінальної відповідальності за колабораційну діяльність» № 2108-IX від 03.03.2022
Як основне або додаткове покарання за вчинення кримінальних правопорушень проти основ національної безпеки України, передбачених статтею 111-1 Кримінального кодексу передбачено позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк від десяти до п’ятнадцяти років.